Dagen worden langer en langer - Reisverslag uit IJmuiden, Nederland van Rick en papa Hans Glas - WaarBenJij.nu Dagen worden langer en langer - Reisverslag uit IJmuiden, Nederland van Rick en papa Hans Glas - WaarBenJij.nu

Dagen worden langer en langer

Door: Rick

Blijf op de hoogte en volg Rick en papa Hans

01 April 2013 | Nederland, IJmuiden

Langzaam ontwaak ik deze morgen (middag) en overdenk de komende tijd...druk druk druk, maar wat vooral overheerst is de drang naar de zomer, de zon, zilte lucht en de zee zelf.....
De To Do-lijst wordt langzaam kleiner. De dagen langer en de temperatuur raakt overdag de 15 graden al aan...het gaat de juiste kant op.
Vanaf begin april kunnen de strandhuisjes weer worden neergezet op het strand en zullen de winterstallingen van de scheepjes worden verruild met de zomer ligplaatsen. Bij iedereen begint het te kriebelen... Het gevoel van opruimen schoonmaken en alles even in de verse lak zetten...het poetsen gaat beginnen zullen we maar zeggen. Dus ook ik ben begonnen met de grote...tja noem het maar vaarklaar maken. Kleine spullen die vervangen moeten zijn gehaald of moeten nog gehaald, zeil nog even langs bassie voor een herstellend stikseltje, nieuwe windvaan ligt klaar om de mast in te gaan en de vlaggen zijn binnen.
We hebben de Gastvlaggen voor Duitsland, België, Frankrijk en Engeland binnen en aan boord. Pat heeft de kaarten van en voor de oversteek geregeld dus de hand Gps kan zijn nut ook gaan bewijzen naast de kaartplotter buiten. En omdat we waarschijnlijk met de hele crew bewust de tocht willen meemaken zal er veel buiten worden gezeten mits het weer dat ons toelaat. Omdat de marifoon (die binnen hangt), buiten met zes lachende mannen niet te horen is hebben we voor de veiligheid van de sailingcrew een handmarifoon aangeschaft, zodat we safe zitten en dus ook blijven zitten als we de shippinglane's oversteken... Wie maakt ons wat, we kunnen gaan en staan (drijven) waar we willen...
En wat willen we.........

Engeland.........lowestoft

Maar voordat dat gaat gebeuren mogen we haar eerst nog met een ommetje halen uit hoorn. Noem het maar inslingeren voor het seizoen...heerlijk
Hoorn is een uitstekende plek voor de winter gebleken en ik hoop ook dat onze lady daar de komende winter weer mag en kan overwinteren...we zullen zien, maar goed inslingeren...
Want ja als we naar Engeland gaan, willen we niet alleen maar de hele dag vissen aan het voeren zijn...
Waar de meiden bij het zien van Kick rammelende eierstokken krijgen, krijgen wij jongens de kriebels van het idee naar Engeland te zeilen. We worden hiepper bij de gedachte en zoals wij naar de meiden kijken bij hun idee van een baby zo kijken de meiden naar ons als we het over onze tocht hebben.

De reisplanning/ tocht voorbereiding komt stukje bij beetje tot een totaal concept en de informele vergadering..."lees borreltje" hieromtrent gaat ook zeker goedkomen voor die tijd. Het is leuk om hier met elkaar mee bezig te zijn, als ik het mag zeggen.
Betrokkenheid en verbondenheid zijn leuk in deze...
Laten we hopen op knap weer, want dat zou al onze plannen in het water kunnen gooien ;-)
Nog een kleine maand gaat het seizoen gelukkig weer van start.... Het wachten is om chago van te worden...

Dus dat is wat we dus willen.....Zomer met al het gezellige en lekkere wat daar bij hoort...

Fijne zondag en hou vol die maand is ook zo om... ;-))

X
Uw kapitein, whahaha

• 10 Maart 2013 - 17:51

Sven:

Vol verwachting klopt ons hart.........

Een zin die op meerdere dingen van toepassing is. Allereerst natuurlijk aangezien onze kapitein voor sinterklaas wil spelen, maar verdomd om te vertellen wat hij voor ons gekocht heeft.....

Maar ook op de zaken met betrekking tot de tocht der tochten (voor dit jaar tenminste); de grote oversteek.
    De vrije dagen zijn ingeleverd maar: wat wordt het weer, hebben we een gunstig tij, houden we het heel, worden we niet zeeziek en gaan we nu eindelijk de raymarine installatie onder de knie krijgen.....en is er wel 43 aan boord. ...... ;-)

De crew is enthousiast en droomt er al maanden over. De vrouwen vinden het iets minder en zien hunzelf al aan de wal staan om ons uit te zwaaien. ...... sterk spul hè die fishermens friend.....

Rick wordt al gek van ons als we weer beginnen over het hollandse weer. Rick wanneer komt ze weer naar ijmuiden. ..... en de zon..... waar ben je!!!!!! Volgens de kapitein komt het goed en als iemand het moet weten is hij het wel.... de kapitein heeft immers altijd gelijk.

Jongens ik kan niet wachten. ....... laat de zomer met al de gezelligheid maar komen.

X sven ( first officer)

• 10 Maart 2013 - 17:55

Rick En Papa Hans Glas:

Alles zal recht komen haha

• 10 Maart 2013 - 21:20

Patrick:

Heerlijk deze verwachtingen voor de zomer.
    Afgelopen woensdag al een begin gemaakt aan de zomer, door lekker op de motor(van stef) met het zonnebrilletje op de neus via de wormer en langs een stukje IJsselmeer naar de HISWA te gaan. Onder strenge begeleiding van de kapitein naar bijbootjes kijken.
    Ook hier hebben we weer bij mooie leuke bestemmingen staan kijken die ons ook erg aan trekken zoals Guersney en Jersey. Al hoop ik dat onze eega's hier ook mee akkoord zullen gaan....

We gaan nu eerst maar eens alles in gereedheid brengen voor de zon! al heb ik nu als ik naar buiten kijk nog steeds het gevoel dat ie ver weg is....

Ik hoop dat dit een zomer wordt met onwijs veel zon, wind uit de goede richting, plezier, lol, gezelligheid en af en toe een kleine versnapering....