De 10 knopen grens voorbij... - Reisverslag uit IJmuiden, Nederland van Rick en papa Hans Glas - WaarBenJij.nu De 10 knopen grens voorbij... - Reisverslag uit IJmuiden, Nederland van Rick en papa Hans Glas - WaarBenJij.nu

De 10 knopen grens voorbij...

Door: Rick

Blijf op de hoogte en volg Rick en papa Hans

21 September 2011 | Nederland, IJmuiden

Zo we gaan weer verder...

Harlingen-Enkhuizen

Na het shoppen en de twee uur vertraging, gingen we dus onderweg naar Kornwerderzand...Dat we het gat van Harlingen uit gingen, merkten we dat er toch wel stevig wind en golfslag stond. dus de mannen zaten al weer te genieten en de dames baalde een beetje, omdat er geen zonnetje bij was. Sven en ik waren toch beetje voorzichtig met wat gaan we doen.We wilden wel zeilen dus laten we een puntje genua zetten...
En dat was genoeg en erg veel sensatie voor ons. We haalden heel langzaam een kleinere zeilboot in, die ons net voorbij gelopen was. Netjes de geul volgend werden we steeds wilder, want de snelheidsmeter gaf af en toe toch wel mooie snelheden aan, maar continue boven de negen en een halve knoop...Met als uitschieter de 10,4 knopen...wat een sensatie.
Eenmaal bij Kornwerderzand moesten we wachten op de sluis, daar in de luwte van de dijk, aan hogerwal, gewacht tot deze open ging...Was de eerste keer voor de Cuarenta y tres in deze sluis, net als voor vele van ons. De meiden hadden het druk met film kijken, dus zijn niet buiten geweest om te zien wat er loos was...Sven en ik snapte hun niet helemaal, want wij waren er best hieper onder.
Op het IJsselmeer aangekomen zijn we in een rechte streep naar Enkhuizen gevaren met af en toe een zonnetje maar continue een roller van schuin van achter. Iedereen was ondertussen ingeslingerd dus dat was geen problem meer. Stef en ik hebben een heerlijke maaltijd samengesteld met snert en brood onderweg. Doordat we pas laat wegkonden uit Harlingen was het ook maar de vraag hoelaat we in Enkhuizen zouden zijn...Maar wederom hadden we de wind mee en liepen we met mooie snelheid soepel richting de compagnie haven. Dat is trouwens best een mooie haven, maar wel heel druk, waardoor wij pal tegenover het havenkantoor tegen de kopsekant van de steiger zijn gegaan waar de havenmeester overdag alles beetje vanuit regisseerd. Voor ons zag het er meer uit als rookruimte, maar dan op de steiger. Deze haven is de thuis haven van de Razzle Dazzle... De zeilboot van Bas en Bodien. Deze kwamen later die avond nog langszij voor een biertje, wat uitliep op een kroegen tocht...wat voor stef op Bijna sex uitliep en een hoop lol voor ons heeft gebracht de dag erna.
Bijna Zaterdag, de dag dat we in Volendam moesten liggen van onszelf.

Enkhuizen-Volendam

We zijn wat later als gepland onderweg naar Volendam gegaan. Maar dat we de haven uit kwamen begon het er al naar uit te zien dat dit geen droog tochtje ging worden. dus even opzoek naar de sluis in de dijk tussen het ijsselmeer en het markermeer...eenmaal daar aangekomen lagen er een groep buitenlanders met een boot of iets wat daar voor door moest. Wat een ding! Dat werd dus voor ons kiezen dicht bij met kans op schade (konden niet heel goed varen met dat ding met veel wind),of aan lagerwal... Lagerwal gaat ons prima af dus wij lagen veilig...
na de sluis nog een tijd de geul gevolgd om daarna koers richting Volendam te zetten. Deze tocht hebben we erg veel nattigheid gevoeld dus pakken aan en bikkelen... Pakken waren lekker warm en beschermde goed tegen de regen, zelfs zo goed dat Stef gewoon heerlijk in de railing aan de lagekant in slaap gewiegt werd...(hoe bedoel je hij slaapt overal)
Naarmate we dichter bij Volendam kwamen begon het donkerder te worden en harder te regenen. Zelfs zo hard dat we met geknepen ogen naar de route keken...En dan ben je bij de haven waar we zo naar hebben uitgekeken. Waar leggen we hem neer mannen??? Hier mooi plekje dicht bij het douchegebouw. Dat klinkt goed een warme douche, dus in een veel te krap water, met een box waar we tussen de palen net aan iedere kant vijf centimeter hadden, achteruit de box in, met veel wind en nog steeds die heerlijke regen.(verderop waren de grotere passanten boxen). Mooi mannen weer veilig aan de lijnen in de box!!! Alleen toen bedachten we pas dat de kont pal op de wind stond en daar dus ook de regen vandaan kwam...En nu?? Ik bedacht me snel dat we de haventent mee hadden, dus die werd er snel op geplaatst, zodat we iig een droge ingang hadden...Deze box bleek van een vaste ligplaatshouder te zijn, maar de beste mensen waren op vakantie (klinkt bekend) met de boot dus geen probleem, laat hem daar maar liggen werd ons gemeld. Van de plannen om naar het dorp (de dijk) te lopen kwam niet veel deze zaterdag, want niemand van ons wilde nat stappen daar, waardoor de dag gezellig op de boot afgerond werd. (de touwen lagen tenslotte vast)
Volgende dag kwamen Manon haar ouders even langs, waarop Manon besloot mee te gaan, gezien ze een drukke week tegemoet zag. Toen die eenmaal vertrokken waren zijn wij de dijk opgegaan tot de late uurtjes zullen we maar zeggen. Volgende dag zouden we naar IJmuiden vertrekken. Maar tijdens het ontbijt werd besloten nog even over te steken naar lelystad voor een extra nachtje nog.

Volendam-Lelystad

Deze tocht werd een gemoedelijke met weing wind, maar wel genoeg om te zeilen. Ook de zon liet zich weer waterig zien maar het was een heerlijke tocht. In de aanloop naar de haven heeft Sven even zijn vader geraadpleegd waar we het gezelligste lagen (welke van de 3 havens).
Dus op aanraden van zijn vader zijn we in de Batavia haven terecht gekomen. Leuke kom haven net achter batavia stad...werd shoppen dus... In de avond na het shoppen zijn we gezellig bij de kameleon wezen eten...
Helaas einde van de heerlijke week kwam nu toch snel dichtbij... Volgende ochtend weer de lijnen los en op naar de oranjesluis...

Lelystad-IJmuiden

Helaas, pal de wind op de kop, dus deze dag alles op de motor moeten doen... Eenmaal bij de oranjesluis aangekomen lag daar een huurbak met duitsers dwars in de vaarroute, omdat zijn bemanning telkens de bolder miste. Dit was een bavaria 45. Sven was in de sluis even naar de wc waarna hij even probeerde of de afsluiter van de vuilwatertank het al weer wilde doen. En hij schrok zich rot hij deed het weer...alleen in de sluis wil je dat niet hahaha. Later alles netjes opgelost. Eenmaal de sluis uit hadden we honger dus offerde ik me op om tosti's te bakken. Bij de pont bij Velsen-zuid kwam de duitse club ons voorbij lopen met de bav 45. Daar kregen wij weer moet van, want hij ligt dan dus eerder bij de sluis en mag dan eerder als ons erin. En met deze schipper met ervaren mensen ging dat hem wel worden, dus dat hij eenmaal in de sluis lag zijn we langs hem heen gegaan, daar hij halverwege de sluis al vast lag. Okee drie kwart, maar er was voldoende ruimte voor hem dus daar profiteerden wij van. We mochten ook eerder van hem de sluis uit na wat stoere blikken. Zodat hij de hele breedte van de sluis voor zichzelf had... Daar maakte hij ook grettig gebruik van hahaha...
Helaas daar was Seaport al weer...

Ik denk dat ik namens alle spreek als ik zeg dat het een top week was...bedankt vriendjes

• 27 September 2011 - 18:31

Rick:

Je zal er maar weer naar uitkijken om een volgende trip te maken....